اعتکاف
وب سایت اعتکاف، پویشی در مسیر گسترش معنویت

اعتکاف و استجابت دعا و مناجات

۱۱۷

اعتکاف در ایّام البیض (روزهای ۱۴، ۱۳و ۱۵ ماه رجب) از فضیلت خاصّی برخوردار است. ماه رجب ماه ولایت و ماه اولیای خداوند است. اعتکاف در این ایّام، مصادف با زمانی است که دعا در آن مستجاب است. طبیعی است که اعتکاف در چنین زمانى، فیض خاصّ خود را دارد. دعا در همه حال عبادت است، به ویژه آنکه با اعتکاف همراه باشد.
روزه‏داری که بر اساس آیه شریفه ﴿ولا تباشروهن وأنتم عاکفون فی المساجد﴾  از لذایذ جنسی حلال و مانند آن پرهیز کند یقیناً از حرام نیز چشم‏پوشی مى‏کند. کسی که به فکر آن نیست تا غرایز خود را از هر راهی هر چند حلال ارضا کند، قهراً صفای ضمیر و طهارت روحى، بهرهٴ او مى‏شود. این انسان با صافی ضمیر و طهارت روح، توان آن را دارد که با ذات اقدس اله مناجات کند؛ چون هم نماز دارد، هم روزه دارد و هم در مسجد و در خانهٴ کسی است که میهمانان خود را ناامید بر نمى‏گرداند. پس دعای بندهٴ روزه‏دار نمازگزار و معتکف یقیناً مستجاب است.
خداوند متعال به همگان نزدیک است؛ اما به روزه‏داران، داعیان، نمازگزاران و میهمانان خود که ضیوف الرحمان هستند، نزدیکتر است. پس انسان معتکف از چند جهت به خدا نزدیک است. روزه‏اش مایهٴ قرب اوست؛ چون آن را قربهً الی الله انجام داده. نمازش مایهٴ قرب اوست؛ چون «الصلاه قربان کلّ تقىّ» . حضورش درمسجد، مایهٴ تقرّب اوست؛ چون در خانهٴ کسی است که بندگان روزه‏دار و صالح خود را نومید بر نمى‏گرداند. اعتکاف او هم به خودی خود ابزار تقرّب اوست.
خداوند متعال معتکفان آستان قدس و ساحت جلال و جبروت خود را ناامید بر نمى‏گرداند. و اگر معتکف به دعا هم مشغول باشد، که این جهت نیز مقرّب او به خداوند متعال است، این عناصر محوری پنجگانه (نماز، روزه، دعا، حضور در مسجد، اعتکاف) را دارد و بهترین حال را برای دعا پیدا مى‏کند.
شایسته است که معتکف در چنین حالی اولا ً ظهور ولیّ ذات اقدس اله، بقیّه الله (ارواحنا فداه) را مسئلت دارد، آنگاه بقا و دوام نظام، صیانت و عظمت مقام معظم رهبرى، بقای حوزه و دوام آن، رشد و تعالی روحی حوزه و صیانت و عظمت مراجع تقلید و صیانت و عظمت امت اسلامی و نجات مسلمانان محروم در شرق و غرب عالم را از ذات اقدس اله درخواست کند.
چون برای اجابت دعاهای جزئی شرایط زیادی لازم نیست مى‏توان آنها را همیشه انجام داد. لذا در بسیاری از مواقع، به اجابت مى‏رسد. اما دعاهای کلّی همیشه مستجاب نیست؛ چون استجابت آنها متوقف بر وجود شرایطی است. دعاهای کلّی و وسیع از روح وسیع، سرچشمه مى‏گیرد. روح وسیعی که نه تنها به بارگاه عرش الهی رسیده باشد، بلکه از آن نیز گذشته باشد. قلب مؤمن، عرش خداست  و قلب ولی خدا کرسی خداست. چنین قلبهایی اگر دعا کنند قطعاً مستجاب است؛ زیرا آن عناصر پنجگانه که گذشت، به خوبی زمینهٴ استجابت دعا را فراهم مى‏کند.
پیشنهاد ما این است که خواهران گرانقدر هم در اعتکاف شرکت کنند؛ چون فضیلت اعتکاف، مخصوص «انسان» است؛ نه مذکر و یا مؤنث. ذکورت و انوثت وصف تن است، نه وصف جان و اعتکاف مربوط به جان آدمی است.
خواهران و برادران در پیشگاه ذات اقدس پروردگار، دعای کلی و وسیع و جامع داشته باشند، تا سراسر جهان اسلام از گزند استکبار و دیگران نجات پیدا کند. هم نظام اسلامی از شر ابرقدرتها رهایی یابد و هم ملل اسلامی از سلطهٴ ستمگران نجات یابند.
نظام اسلامى، حامی اعتکاف است. مراجع تقلید و مدرسان و علمای معظّم، حامی اعتکافند. طلاب گرانقدر حامی و علاقمند به اعتکافند. همهٴ اقشار مردم اعمّ از روحانی و غیر روحانی در کنار مائدهٴ اعتکاف حضور دارند؛ چه بهتر که از این فیض و فوز الهی بهرهٴ جامع بگیریم و نه تنها به فکر خود و نزدیکان خود بلکه به فکر اسلام و مسلمین باشیم و برای همه دعا کنیم.
به امید آن روز که غرب و شرق عالم در پیشگاه قرآن و عترت و ذات اقدس اله معتکف باشند. حضرت آیت الله جوادی آملی،کتاب حکمت عبادات ص۱۸۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.