اعتکاف و عکوف باطل و محرّم
اعتکاف، از برجستهترین مقام بندگی و
بردگی در پیشگاه ذات اقدس اله است. عدّهای همین عکوف و
اقبال و تعظیم را در برابر «اوثان» و «اصنام» داشتهاند؛ مانند سامری که در برابر
گوسالهٴ
خود عکوف داشت. خداوند متعال بر روی همهٴ
اعتکافها و بندگیهای دروغین، مُهر بطلان زده است.
ذات اقدس اله، سخنان یاوه و بیهوده بتپرستان و دوگانهپرستان
را این گونه نقل مىکند: ﴿فأتوْا
علی قومٍ یعْکفون علی أصنامٍ لهم قالوا یا موسی اجْعل لنا إلهاً کما لهم الهه قال إنکم
قوم تجْهلون﴾
بنی اسرائیل به گروهی رسیدند که با تواضع و خضوع گرداگرد بتهایشان جمع شده بودند. آنان
به موسی گفتند: تو هم برای ما خدایی قرار بده، همانگونه
که آنان خدایانی دارند؛ موسی گفت: شما مردمی جاهل هستید.
در جایی دیگر از زبان حضرت موسی(علی نبیّنا وآله وعلیه
السّلام) دربارهٴ
سامری مىفرماید: ﴿وانْظر
إلی إلهک الّذی ظلْتَ علیه عاکفاً لنحرّقنّه ثمّ لنفسفنّه فىالیمّ نسْفاً﴾
و نگاه کن به معبودت که پیوسته بر آن معتکف بودى؛ آن را خواهیم سوزاند و ذرّات آن
را به دریا مىریزیم.
عکوف در این آیه همان اقبال و تعظیم و گرایش و کُرنش است؛ که
چون در مقابل باطل بوده، مردود و نکوهیده است.
پیامبران بزرگ الهی از جمله ابراهیم خلیل (علیهالسلام) مردم
را از خضوع و عکوف و کرنش در برابر بتها باز داشتهاند. در قرآن مجید از زبان حضرت
ابراهیم مىخوانیم که به عمو و قومش گفت: ﴿ما
هذه التماثیل الّتی أنْتم لها عاکفون﴾
این مجسّمهها و بتهایی که بر آن عکوف و کُرنش مىکنید، چیست؟
این گونه عکوفها، همگی باطل و محرّم است؛ ولی عکوف و اعتکاف با
آداب و سنن خاص خود که تنها برای ذات اقدس اله باشد، صحیح و مشروع و سازنده است. حضرت
آیت الله جوادی آملی،کتاب حکمت عبادات ص۱۸۴
🍓 Tammy want to meet you! Click here: http://inx.lv/0L7r?h=e8836cd2a252dbddb1a176a30b413013- 🍓