توجه به ظهور حضرت مهدی (عج)
توجه به ظهور حضرت مهدی«عجلاللهتعالیفرجه»؛ بزرگترین عامل تحرک
پرسش:
در رابطه با جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی فرموده اید: «انقلاب اسلامی ظهور حقیقتی به نام حکومت اسلامی است که آن نیز ظهور حقیقت غدیر است و عملاً این حرکت از غدیر شروع شد و همواره موانع ظهور خود را در طول تاریخ پشت سر گذارده تا به اینجا رسیده و حرکتی نیست که نابود شود، هر چند ممکن است در ظهورش شدت و ضعف بهوجود آید». از طرفی هم مىفرمائید: «با حضور انقلاب اسلامی در عرصهی جهان، شرایطِ هرچه سریعترِ نابودی تمدن غربی فراهم شده، چون مردم جهان راه عبور از سرخوردگی نسبت به حاکمیتهای غربزده را در رجوع به انقلاب اسلامى مىیابند و لذا اگر به طور رسمی هم مسلمان و شیعه نشوند، به اسلام و تشیع نزدیک مىگردند» حال سؤال ما این است که در این میان جایگاه ظهور حضرت حجت«عجلاللهتعالیفرجه»کجاست؟ وقتی انقلاب اسلامى دارد کار خود را مىکند و آرامآرام فرهنگ جهان را تحت تأثیر خود قرار مىدهد دیگر ظهور حضرت«عجلاللهتعالیفرجه» چه نقشی دارد؟ پاسخ:
عنایت داشته باشید که اساساً انقلاب اسلامى با توجه به وجود مقدس حضرت مهدى«عجلاللهتعالیفرجه»و به امید ظهور آن حضرت شروع شد، و با امىد به ظهور آن حضرت معنی پیدا مىکند و باقی مىماند و با ظهور آن حضرت صورت نهایی و شرایط بالفعل خود را ظاهر مىکند. انقلاب اسلامی تماماً با نظر به حضرت حجت«عجلاللهتعالیفرجه»شکل گرفت و ادامه مییابد، آن سنگی که جوانان ما به طرف مظاهر نظام شاهنشاهی رها کردند به عشق ظهور و مدد حضرت بود، و به پشتوانه مدد روحانی آن حضرت آن قدمها برداشته شد. حضرت امام خمىنى«رحمهاللهعلیه» این انقلاب را متعلق به امام زمان«عجلاللهتعالیفرجه»مىدانند و مىفرمودند إنشاءالله این انقلاب را به صاحب اصلىاش مىسپاریم . حضرت امام خمىنى«رحمهاللهعلیه» نتوانستند خود را راضی کنند و با توجه به انتظاری که حضرت بقیهالله از علماء دارند بنشینند تا شاه اینهمه فساد راه بیندازد، در واقع با نهیب حضرت حجت«عجلاللهتعالیفرجه»انقلاب خود را شروع کردند و خودشان در آخرین پیام خود فرمودند: «انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ حضرت حجت«عجلاللهتعالیفرجه»است».( پیام ۲/۱/۶۸) پس در واقع این انقلاب با نور امام زمان«عجلاللهتعالیفرجه»شروع شد و با مدد و نظر آن حضرت ادامه مىیابد و با ظهور آن حضرت به ثمرهی نهایی خود دست مىیابد و هرکس خود را از افق نورانی تاریخ که با ظهور حضرت بقیهالله«عجلاللهتعالیفرجه»محقق مىشود، جدا کند در پوچی و اضمحلال قرار مىگیرد و طعمهی وسوسههای شیطان خواهد شد، و به همان اندازه که از مسیر تحقق ظهور مهدى«عجلاللهتعالیفرجه»- یعنی انقلاب اسلامى- فاصله بگیرد به همان اندازه در مشکلات دوران و ظلمات مدرنیته فرو خواهد افتاد. هرکس به همان اندازهای که خود را وارد اردوگاه امام زمان«عجلاللهتعالیفرجه»بکند از پوچی و بی تحرکی به نشاط و امىد وارد مىشود. آن طلبه و دانشجو و کارمند و رزمندهای که خود را لشکر امام زمان«عجلاللهتعالیفرجه»احساس کرد، به وسعت تاریخِ نورانی انبیاء، نورانی مىشود و خود را وارث بصیرت و قداست همهی انبیاء مىیابد و در مسیری قرار مىگیرد که مسیر بهثمررسیدن تلاشهای همه انبیاء و اولیاء است و در این راستا با همت و قدرت فوقالعاده زندگی را ادامه مىدهد. در چنین فضایی است که امام باقر«علیهالسلام» مىفرمایند: «وقتی که امر ما انجام گیرد و مهدی ما آید، هریک از شیعیان ما از شیر دلیرتر و از نیزه چابکتر و مؤثرترند، و دشمنان ما را به زیر دو پای خود مىآورند و پایمال مىکنند…».(بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۸)
ریانِ بنالصلت مىگوید: به امام رضا«علیهالسلام» عرض کردم؛ «آیا شما صاحب الامر هستید؟» فرمودند: «من صاحبالامر هستم، اما نه آن صاحبالامری که زمىن را بعد از پرشدن از ظلم، از عدل سرشار مىسازد، با این ضعف بدنی که در من مىبینی چگونه مىتوانم آن صاحبالامر باشم؟ قائم؛ آن کسی است که وقتی خروج کند، در سن پیران، دارای سیمایی جوان و اندامى قدرتمند است به طوری که اگر دست دراز کند، بزرگترین درختِ روی زمىن را از جا مىکَند و اگر در بین کوهها فریادی بکشد، صخرههای کوهها در هم شکسته و از هم مىپاشد.»( اثبات الهداه، ج ۳، ص ۴۷۸)
شما در این دو روایت مىبینید وقتی معادلات طوری شد که شرایط ظهور آن حضرت فراهم گشت نهتنها قدرتهای فکری چند برابر مىشود،( اصول کافى، ج ۱ ، ص ۱۰) قدرت انسانهایی که در راستای تغییر معادلات جهان قدم برمىدارند، بسیار زیاد مىشود، نمونهی آن را در دفاع مقدس هشتساله ملاحظه فرمودید که چگونه از جوانان معمولی امثال شهید خرازىها و شهید همتها پدید آمدند که با فکر و عمل خود دنیای استکبار جهانی را حیران نمودند، چون وقتی انسانها وارد اردوگاهی شدند که نظر به ظهور حضرت مهدی«عجلاللهتعالیفرجه»دارد همهی استعدادها به ثمر نهایی خود نزدیک مىشوند. حضرت اباعبدالله«علیهالسلام» به امىد ظهور مهدی«عجلاللهتعالیفرجه» این چنین قدرتمندانه و با امىد در کربلا شمشیر مىزند، همانطور که حضرت ابوالفضل«علیهالسلام» همهی عظمتهایش را در ارادت به حضرت اباعبدالله«علیهالسلام» بهدست آورد. حضرت ابوالفضل«علیهالسلام» فهمىد امام زمان یعنی چه و چگونه مىتواند با فانىشدن در او خود را احیا کند. اگر حضرت زهرا«علیهاالسلام»و پیرو آن حضرت زینب«علیهاالسلام» منظر نمایش اینهمه شکوه شدند چون دفاع از امام زمان خود را برای نمایش بندگی انتخاب کردند، همه یک نکتهی مهم را فهمىدند و آن اینکه خود را وارد اردوگاه ارادتمندی به امام زمانشان بکنند. عظمت و شکوه این انقلاب نیز در همىن نکته نهفته است که انقلابی است در مسیر ارادتمندی به امام زمان«روحی لتراب مقدمه فدا». سایت فرهنگی المیزان استاد طاهرزاده