حدیث روز
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: یک شب اعتکاف در ماه رمضان معادل یک حج است و یک شب اعتکاف در مسجد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نزد قبر آن حضرت معادل یک حج و عمره است. 

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
  • جستجو

  • آیین معنوی اعتکاف در ۸۵ مسجد البرز آغاز شد
    15 بهمن 1401 - 12:29
    شناسه : 1863
    همزمان با روز ۱۳ ماه رجب آیین معنوی اعتکاف با حضور معتکفین و روزه داران از پیش از زمان سحر در ۸۵ مسجد و مصلای استان البرز آغاز شد.
    منبع : خبرگزاری ایرنا

    معاون امور فرهنگی و تبلیغی اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این آیین به ۲ بخش اعتکاف عمومی و تخصصی تقسیم شده است.

    حجت الاسلام محمد صفوی در تشریح اعتکاف عمومی افزود: این آیین همچون ادوار گذشته است و گروهی از مردم با هر رده سنی که علاقمند به حضور در مراسم معنوی اعتکاف هستند، اقدام به ثبت نام کرده اند.

    وی با بیان اینکه محتوای تولیدی برای این قشر همچون سابق اعم از اعمال مستحبی است که طبق روایات انجام می‌شود، ادامه داد: در این موارد اولویت ما این است که فرصت و زمان خالی برای معتکفین فراهم شود تا به راز و نیاز و تقرب به معبود خود برسند.

    معاون امور فرهنگی و تبلیغی اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز تصریح کرد: اعتکاف تخصصی نیز مختص قشر دانش آموزی، دختران و یا پسران برنامه ریزی شده است که برای این قشر تولید محتوا صورت گرفته است.

    صفوی با اشاره به اینکه اعتکاف ویژه دهه هشتادی‌ها در یکی از مساجد فردیس برگزار شده، اظهار کرد: باتوجه به روحیه نسل جوان، برای گروهی که در اعتکاف‌های تخصصی شرکت کرده اند تولید محتوا تخصصی و جدی انجام شده است.

    وی در بخش دیگری به تفاوت های جدی میان اعتکاف عمومی و دانش آموزی اشاره کرد و اظهار کرد: اعتکاف عمومی ویژه بزرگسالان است که به جهت عبادت و آمادگی های قلبی در جریان اعتکاف قرار می گیرند و اعتکاف برای آنها به معنای روی آوردن به عبادت و بندگی و دوری از جریانات دنیوی و آمادگی روح و جسم برای ورود به ماه مبارک رمضان است.

    صفوی تصریح کرد: اعتکاف عمومی در نظر دارد تا معتکفین هدف خود را مبنی بر تخصیص قلوب و توجه به خود به پروردگار عالم را محقق کنند و بیشترین فضا برای خلوت و عبادت باشد، در اعتکاف عمومی تا جایی که می توانیم باید فضا را برای تفکر افراد فراهم کنیم.

    معاون امور فرهنگی و تبلیغی اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز اظهار کرد: این موارد در اعتکاف دانش آموزی دقیقاً برعکس انجام می‌شود، دانش آموزان در خلوت و تنهایی به تخیل روی می‌آورند و یا با گوشی خود بازی می کنند! تجربه نشان می‌دهد این قشر اگر رها شوند برنامه خاصی برای خود انجام نمی دهند فلذا باید خودمان برنامه لحظه به لحظه برای آنها بریزیم تا وقت استراحت کمتری داشته باشند.

    وی تصریح کرد: قشر دانش‌آموزی بیشتر علاقه‌مند به تشکیل حلقه های گفتگو هستند که آن ها می تواند به مباحث مختلفی همچون روانشناسی، سیاست، شبهات، مسائل روز جامعه، اعتقادات و غیره باشد. از این رو ما باید با در دست داشتن محتوای آماده و با هدف مشخص این حلقه های گفتگو را تشکیل دهیم تا به یک نتیجه و ثمره مشخص برسد.

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.