حدیث روز
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: یک شب اعتکاف در ماه رمضان معادل یک حج است و یک شب اعتکاف در مسجد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نزد قبر آن حضرت معادل یک حج و عمره است. 

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
  • جستجو

  • اعتکاف، علوم انسانی و روشنفکری
    15 بهمن 1402 - 14:10
    شناسه : 7577
    بارها گفته و نوشته‌ایم که علوم انسانی غربی و دلدادگان و مقلدان این علوم اساساً نمی‌توانند فهمی از حقایق انسانی و ارزش‌هایی متعالی چون اعتکاف و اربعین و ... داشته باشند. عقلانیت غربزدگان و عقلانیت موجود در علوم انسانی غربی، عقلانیت موش صحرایی و سگ‌ پاولوفی است.

    ستاد مرکزی اعتکاف – احمدحسین شریفی: تصویری زیبا، امیدزا، بانشاط و نشاط‌آور از پایان یکی از صدها اعتکاف دانش‌آموزی که در نیمه رجب برگزار شد. فرصتی دست داد تا مروری اجمالی بر نوشته‌ها و گفته‌های روشنفکرنمایان و مدعیان علوم اجتماعی متعارف (غربی) داشته باشم.

    حتی یک تحلیل مختصر هم درباره «اعتکاف بی‌نظیر صدها هزار جوان و نوجوان»، در گفتار و نوشتار آنان یافت نشد!

    بارها گفته و نوشته‌ایم که علوم انسانی غربی و دلدادگان و مقلدان این علوم اساساً نمی‌توانند فهمی از حقایق انسانی و ارزش‌هایی متعالی چون اعتکاف و اربعین و … داشته باشند. عقلانیت غربزدگان و عقلانیت موجود در علوم انسانی غربی، عقلانیت موش صحرایی و سگ‌ پاولوفی است.

    این نوع عقلانیت دنیازده و سگ‌محور حتی از درک حقیقت یک عمل معنوی کوچک از یک جوان، عاجز است؛ چه رسد به فهم و درک پدیده اعتکاف عظیم و صدها هزار نفری نوجوانان و جوانان خداجو در گوشه گوشه کشور.

    اساسا قالب‌های مفهومی و نظری لیبرالیستی و اومانیستی که این مدعیان، مقلدان بی‌مزد و مواجب آنها هستند، ظرفیت فهم چنین پدیده‌ای را ندارند.

    البته بدنیتی برخی از این مدعیان را هم نباید نادیده گرفت. اینان حاضرند ده‌ها نشست علمی! درباره «سطل ماست شاندیز» بگیرند؛ اما نمی‌توانند یا اجازه ندارند که یک پاراگراف درباره قدرت معنوی انقلاب اسلامی بنویسند!

    پایان پیام/

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.