حدیث روز
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: یک شب اعتکاف در ماه رمضان معادل یک حج است و یک شب اعتکاف در مسجد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نزد قبر آن حضرت معادل یک حج و عمره است. 

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت ×
  • جستجو

  • اعتکاف، فرصتی برای افزایش قدرت تفکر در جوانان است
    03 بهمن 1402 - 13:18
    شناسه : 5035
    امام جمعه: آیت‌الله‌ سیدمحمد سعیدی امام‌جمعه قم اعتکاف را فرصتی برای تفکر و در نتیجه، تحول در زندگی دانست و گفت: یکی از حوزه‌های تفکر، مطالعه و تأمل در روش‌ها و شیوه‌های نفوذ شیطان در انسان است. باید به این نکته توجه شود که شیطان راه‌های فریب انسان را به‌ خوبی بلد است و از روش‌های نرم و تدریجی برای فریب انسان استفاده می‌کند.
    منبع : خبرگزاری حوزه

    قم _ ستاد مرکزی اعتکاف: آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در دیدار مسئولان ستاد اعتکاف کشور که روز گذشته در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد با گرامیداشت مناسبت‌های ماه رجب و آرزوی پیروزی مسلمانان بر کفار در این ماه مبارک گفت؛ خداوند در آیه ۱۹ سوره آل‌عمران می‌فرماید کسانی که در حالات مختلف مخلوقات و چینش و نظم آنها تفکر می‌کنند به این معرفت می‌رسند که خدایا این مخلوقات را باطل نیافریده است و چگونه می‌شد انسان که اشرف مخلوقات است را باطل آفریده باشد.

    وی ایام اعتکاف را وقت خوبی برای تفکر دانست و افزود: هم در قرآن و هم در روایات نسبت به وظیفه و فریضه فکرکردن تأکید شده است و پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در باب تفکر فرمودند تفکر مایه حیات و زنده‌بودن قلب شخص بابصیرت است؛ همان‌طور که اگر شخص چراغ داشته باشد به برکت نور آن در تاریکی‌ها راه می‌رود و نجات پیدا می‌کند.

    تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه حضرت علی علیه‌السلام فرمودند برترین عبادت تفکر است، افزود: همچنین از امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت شده که تفکر در امور خیر زمینه‌ساز و بستر وقوع خیر است و همچنین فرمودند اندیشه در عواقب امور انسان را از مهلکه‌ها نجات می‌دهد.

    وی تفکر را موجب تحول و تغییر در انسان دانست و گفت: به همین خاطر است که یک‌لحظه تفکر از ۷۰ سال عبادت بهتر است زیرا می‌تواند سرنوشت انسان را تغییر دهد و کسری‌ها و کمبودها را به یاد انسان آورد.

    آیت‌الله سعیدی با تأکید بر اینکه باید ایام اعتکاف جرقه و شروعی برای تفکر به‌خصوص برای جوانان و نوجوانان باشد، گفت: یکی از حوزه‌های تفکر، مطالعه و تأمل در روش‌ها و شیوه‌های نفوذ شیطان در انسان است؛ باید به این نکته توجه شود که شیطان راه‌های فریب انسان را به‌خوبی بلد است و از روش‌های نرم و تدریجی برای فریب انسان استفاده می‌کند؛ به تعبیر دیگر شیطان هم حوصله زیادی دارد و هم مهندسی بلد است.

    وی بر لزوم تدبیر خادمان اعتکاف برای تأمین خوراک معنوی معتکفین علاوه بر نیازهای مادی آنها تأکید کرد و گفت: اعتکاف فرصتی برای یافتن رزق معنوی است و برای این کار باید لوازمش به‌خوبی فراهم شود تا معتکفین با دست پر از اعتکاف خارج شوند و این به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد.

    پایان پیام/

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.