حدیث روز
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: یک شب اعتکاف در ماه رمضان معادل یک حج است و یک شب اعتکاف در مسجد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نزد قبر آن حضرت معادل یک حج و عمره است. 

دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024 ساعت ×
  • جستجو

  • ساماندهی کلی و مدیریت کلان اعتکاف، از مهمترین وظایف ستاد مرکزی اعتکاف است
    21 آذر 1402 - 18:37
    شناسه : 4004
    طراح سند راهبردی اعتکاف؛ احمدی، طراح سند راهبردی اعتکاف گفت: ستاد مرکزی اعتکاف نهادی فرهنگی، مذهبی و مردمی است که ساماندهی کلی و مدیریت کلان آیین عبادی اعتکاف در سطح کشور از مهمترین وظایف این ستاد است

    به گزارش روابط عمومی ستاد مرکزی اعتکاف، محمدرضا احمدی عصر امروز در نخستین روز از هشتمین همایش هم‌اندیشی راهبردی اعتکاف سراسر کشور که در مسجد گوهرشاد آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، با اشاره بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد مرکزی اعتکاف عنوان کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص برنامه‌ریزی هوشمندانه برای اثرگذاری اعتکاف در دل و فکر معتکفین با نگاه نرم‌افزاری به معارف اسلامی و آموزه‌های دینی، سند راهبردی اعتکاف برای افق ده ساله ستاد مرکزی اعتکاف تدوین شد.

    طراح سند راهبردی اعتکاف گفت: برای طراحی این سند، از چهار دسته اطلاعات راهبردی مطالعات مبانی نظری اعتکاف، مطالعه میدانی، مطالعه در فضای مجازی و الگوی دلتا و بررسی پیامدهای حاصل از عملکرد گذشته ستاد مرکزی اعتکاف استفاده کرده‌ایم.

    وی بیان کرد: سند راهبردی اعتکاف پس از بررسی‌های کارشناسی در ۱۶ جلسه کارگروه تخصصی و ۴ جلسه شورای علمی اعتکاف و با صرف ۳ هزار و ۷۰۰ نفر ساعت کار علمی و کارشناسی، در دهم آذرماه ۱۴۰۰ به تایید نهایی رسیده است.

    احمدی در خصوص رسالت ستاد مرکزی اعتکاف تصریح کرد: ستاد مرکزی اعتکاف، نهادی فرهنگی، مذهبی و مردمی است که ساماندهی کلی و مدیریت کلان آیین عبادی اعتکاف در سطح کشور را عهده‌دار است؛ هدایت، ترویج و گسترش اعتکاف در خارج از کشور را نیز بر عهده گرفته و با ارائه‌ی خدمات آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی و پشتیبانی‌های عمومی و تخصصی، زمینه برگزاری مطلوب این آیین محمدی(ص) را فراهم می‌آورد تا بستری مناسب برای توسعه اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب به‌وجود آید.

    وی با بیان اینکه امسال چراغ برگزاری اعتکاف در بیش از ۱۰۰ کشور غیر از ایران نیز روشن شده است، مطرح کرد: امیدواریم با همفکری و تلاش ستاد مرکزی اعتکاف و مجموعه‌هایی که در خارج از کشور برای اعتکاف فعالیت می‌کنند، رونق مراسم معنوی اعتکاف بیشتر شود و مردم بیشتری در جهان در این مراسم شرکت کنند.

    وی درباره ارزش‌هایی که باید بین خادمان، برگزار کنندگان و نقش‌آفرینان مرتبط با اعتکاف نصب العین قرار بگیرد، گفت: ۱۳ ارزش اساسی در سند راهبردی اعتکاف ذکر شده که توحید اندیشی، دین محوری و اخلاق مداری در تمام ساحت‌ها و شئون، فعالیت جهادی و خدمت مخلصانه با روحیه انقلابی بر مدار تکلیف، تفکر راهبردی، آرمان‌خواهانه، واقع‌بینانه و خردمندانه از مهمترین آنها است.

    طراح سند راهبردی اعتکاف، بهره‌مندی از سرمایه اجتماعی قابل اتکای حاصل از اعتماد عمومی را از قوت‌های محوری اعتکاف دانست و افزود: بهره‌مندی از حمایت‌ها، رهنمودها و ارشادات مقام معظم رهبری و مراجع تقلید و شخصیت‌ها، توانایی تعامل موثر و مثبت با هم‌افزایان، نهادها، سازمان‌های همسو و سمن‌های مردم نهاد، توانایی ایجاد اقبال و استقبال شورانگیز و امیدبخش در میان اقشار را از دیگر قوت‌ها و شایستگی‌های محوری اعتکاف برشمرد.

    وی ادامه داد: اهداف کلان تربیتی و معنوی، آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی، مدیریتی و ستادی ستاد مرکزی اعتکاف از جمله مواردی است که در سند راهبردی توضیح و تفصیل داده شده است.

    احمدی خاطر نشان کرد: ستادهای استانی نیز با برخی از چالش‌ها مواجه هستند که در این سند اقدامات راهبردی متناسب با هرکدام از چالش‌ها به صورت کامل و دقیق بیان شده است.

    پایان پیام/

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.