حدیث روز
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: یک شب اعتکاف در ماه رمضان معادل یک حج است و یک شب اعتکاف در مسجد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نزد قبر آن حضرت معادل یک حج و عمره است. 

جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳ Friday, 26 July , 2024 ساعت ×
  • جستجو

  • چرا در مسجد اعتکاف می‌کنیم
    06 بهمن 1402 - 21:18
    شناسه : 5556
    حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بهشتی: حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدجواد بهشتی با بیان اینکه حضور در مراسم معنوی اعتکاف زمینه پیوند و ارتباط دائمی انسان با مسجد و برقراری ارتباط با دوستان مومن را فراهم می‌کند، گفت: اعتکاف فرصت خوسازی را در فرصتی کوتاه و با استفاده از فضا و ظرفیت مسجد به معتکفان می‌دهد.
    منبع : خبرگزاری شفقنا

    ستاد مرکزی اعتکاف: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی در گفت‌وگویی رسانه‌ای با بیان اینکه مراسم معنوی اعتکاف فرصتی برای پیوند دائمی با مساجد است، گفت؛ در فضیلت مراسم اعتکاف همین بس که خداوند در آیه ۱۲۵ سوره مبارکه بقره می فرماید: «و عهدنا إِلَیٰ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ، به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم که حرم مرا (از بت) بپردازید و پاکیزه دارید برای اهل ایمان که به طواف و اعتکاف حرم آیند و در آن نماز و طاعت خدا به جای آرند». از آیه شریفه این برداشت را می توان داشت که در زمان حضرت ابراهیم و اسماعیل (ع) عبادتی به نام اعتکاف وجود داشته و پیروان دین حنیف گرداگرد کعبه معتکف می‏ شدند.

    این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه عبادت تنها هدف مشترک همه ادیان آسمانی و پیامبران الهی است، بیان کرد: در اعتکاف همه کارها رنگ خدایی به خود می‌گیرد و تقرب به درگاه الهی حاصل می‌شود، از طرفی اعتکاف در مسجد نوعی عبادت برای سازندگی است که انسان در مدت زمان سه روزه از هیاهوی زندگی فاصله می گیرد و با حضور در خانه خدا، با فکر، اندیشه و خلوت گزینی چشم اندازی برای خود ترسیم می کند.

    حجت‌الاسلام بهشتی با اشاره به دیگر برکات و تاثیرات اعتکاف در انسان، بیان کرد: حضور در مراسم معنوی اعتکاف زمینه پیوند و ارتباط دائمی انسان با مسجد را فراهم می‌کند و موجب هدایت انسان، و شکوفایی استعدادهای او می‌شود. در حدیثی از پیامبراکرم صلی‌الله علیه وآله آمده است: «پیش از آنکه مورد حسابرسی قرار گیرید، خود به حساب نفستان برسید و پیش از آن که سنجیده شوید، خود نفستان را در ترازوی سنجش بگذارید و برای آن حسابرسی بزرگ آماده شوید». ایام اعتکاف، فرصتی است برای آنکه معتکف به محاسبه رفتار و اعمال خود بپردازد که از امکانات و استعدادهایی که خداوند در اختیارش قرار داده، چگونه بهره‌برداری کرده است.

    وی در ادامه گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته استقبال نوجوانان و جوانان از مراسم معنوی اعتکاف گسترش یافته است که می‌تواند ضمن تقویت عبادت‌های فردی، شب زنده‌داری، توبه و استغفار در آنها نوع دوستی، آشنایی و برقراری ارتباط با افراد مکتبی و دوستان مومن، تبادل نظر و یادگیری،تعلیم دهی به آنها، معاشرت اسلامی، تجربه کردن و آموختن را فراهم کند و آنها به اهداف والایشان نزدیک شوند.

    این کارشناس مذهبی تأکید کرد: مراسم های اعتکاف در گذشته به شکل سنتی برگزار می‌شد و بیشتر شرکت‌کنندگان در این مراسم نیز افراد سالخورده بودند که هرکدام در گوشه‌ای از مسجد مشغول عبادت فردی می شدند، اما در حال حاضر به برکات انقلاب اسلامی شاهد حضور پررونق نوجوانان و جوانان در این مراسم معنوی هستیم که در کنار عبادت فردی، با تشکیل حلقه‌ها و گعدهای معرفت‌افزایی و بصیرت‌بخشی، با اقتضائات زمان سعی دارند، که در مورد مسائل روز کشور و جهان اسلام به تبادل نظر بپردازند.

    حجت‌الاسلام بهشتی تصریح کرد: ما وارث انقلابی هستیم که برای شکل‌گیری آن هزاران شهید و عالم جانفشانی نموده اند، بنابراین مسئولان باید از این فرصت برای آشنا کردن جوانان با مباحث و معارف دینی و اسلامی، ایجاد موج معنوی و روحانی در فضای فرهنگی و اخلاقی جامعه، تقویت ارتباط و اتصال بین نوجوانان و جوانان، ایجاد فضایی مناسب برای تحول روحی و روانی، جذب قشر خاکستری به مسجد تلاش کنند.

    پایان پیام/

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.