حدیث روز
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: یک شب اعتکاف در ماه رمضان معادل یک حج است و یک شب اعتکاف در مسجد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نزد قبر آن حضرت معادل یک حج و عمره است. 

شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024 ساعت ×
  • جستجو

  • اعتکاف، مجالی برای صیقل دادن روح
    03 بهمن 1402 - 11:51
    شناسه : 4987
    اعتکاف فرصتی برای زدودن آلودگی‌های ناشی از گناه، مبارزه با نفس و نورانی ساختن دل و صفابخشیدن به روح است. معتکف برای رهایی از تعلقات مادی و دلبستگی‌های دنیوی، به گوشه‌ای خلوت پناه می‌برد و با خدای خود نجوا می‌کند تا کدورت و زنگار را از چهره جان بزداید.
    نویسنده : مصطفی نخعی منبع : خبرگزاری ایرنا

    خراسان رضوی _ ستاد مرکزی اعتکاف: عبادت مستحبی است که در احادیث معصومان علیه‌السلام، همسنگ حج و عمره خوانده شده است. در قرآن کریم نیز آیاتی وجود دارد که سابقه دیرینه آئین معنوی اعتکاف در امت‌های گذشته و رفتن آنان به مکان‌های مقدس برای عبادت را نشان می‌دهد.

    آیه ۱۲۵ سوره بقره “و عهدنا الی ابراهیم و اسماعیل ان طهرا بیتی للطائفین و العاکفین و الرکع السجود” نشان می دهد که آیینی به نام اعتکاف در زمان حضرت ابراهیم علیه‌السلام نیز وجود داشته است زیرا در این آیه خدا به دو تن از پیامبران خود فرمان می‌دهد تا مسجد الحرام را برای معتکفان پاکیزه و آماده سازند.

    اعتکاف، اقامت در مسجد برای مدتی مشخص و دست‌کم سه روز همراه با روزه است. در احادیث، بهترین زمان برای آن دهه سوم ماه رمضان دانسته شده است. همچنین در ایران، آئین معنوی اعتکاف در ایام‌البیض، یعنی روزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه رجب، در مساجد بزرگ بیشترِ شهرها برگزار می‌شود.

    امسال نیز همانند سال‌های گذشته، حرم مطهر رضوی پذیرای خیل زائران و معتکفان ایام‌البیض ماه رجب از گوشه و کنار ایران اسلامی و جهان است.

    معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی در این خصوص گفت: پذیرفته شدگان اعتکاف رجبیه امسال در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی علاوه بر ایران، زائران ۱۸ کشور دیگر از جمله کانادا، آمریکا، آلمان، نیجریه، استرالیا، کویت، سوریه، بنگلادش، آفریقای جنوبی و لبنان را شامل می‌شوند.

    امین بهنام افزود: ۸۵ درصد از ظرفیت هزار و ۵۰۰ نفری اعتکاف در مسجد گوهرشاد را جوانان و نوجوانان پرمی‌کنند.

    وی با بیان اینکه معتکفان امسال در سه گروه سنی نوجوان، جوان و بزرگسال قرار دارند، افزود: گروه سنی نوجوانان معتکف، از سن تکلیف دختران و پسران تا ۲۰ سالگی است و علاوه بر این، گروه جوانان ۲۰ تا ۴۰ سال و گروه میانسالان ۴۰ سال به بالا را شامل می‌شود.

    جانشین معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی هم گفت: ثبت‌نام اعتکاف رجبیه مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی از ۱۴ آذر امسال آغاز شد که به مدت ۱۰ روز ادامه داشت.

    حجت‌الاسلام علی بخشی افزود: معتکفان در ۶ شبستان مسجد گوهرشاد به اعتکاف خواهند نشست، پسران نوجوان در شبستان میلانی، جوانان در شبستان نهاوندی و معتکفان مرد میانسال در شبستان نجف آبادی استقرار خواهند یافت.

    معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی بیان کرد: سه شبستان سبزواری، تبریزی و شبستان گرم نیز به معتکفان خواهر اختصاص دارد که نوجوانان در شبستان سبزواری، جوانان در شبستان تبریزی و میانسالان در شبستان گرم مستقر خواهند شد.

    نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز گفت: اعتکاف، عالی‌ترین ابزار و روشی است که می‌تواند تمدن اسلامی را در زندگی انسان‌ها به صورت یک جریان، نهادینه کند.

    آئین معنوی اعتکاف ستاد مرکزی اعتکاف

    آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی افزود: بزرگترین امتیاز تمدن اسلام بر تمدن شرق و غرب این است که تمدن اسلامی، زندگی با خداست و آن را تامین می‌کند و بزرگترین عامل تمرین زندگانی با خدا، مساله اعتکاف است.

    وی اضافه کرد: آئین اعتکاف به معنای اقبال و پذیرش و روی آوردن به خدا و عالی ترین ابزار و روشی‌ است که می‌تواند تمدن اسلامی را در زندگی انسان‌ها به صورت یک جریان نهادینه قطعی قرار دهد.

    نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این که در مقام نهادینه‌سازی تمدن اسلامی در زندگی مسلمانان، عالی‌ترین مسیر، توسعه اعتکاف است، گفت: امروز ما شاهد گسترش جریان اعتکاف در کشور و دنیا هستیم که سبب نهادینه‌شدن تمدن اسلامی در بین مسلمانان خواهد شد.

    وی ادامه داد: اسلام دین گروهی و زیست جمعی است، از این رو بسیاری از عبادات از جمله اعتکاف در آن جایگاه ویژه‌ای دارد.

    آیت‌الله علم‌الهدی افزود: اعتکاف فضای انزواطلبی نیست، زیرا اگر چنین بود اعتکاف در دره‌ها و غارها صورت می‌گرفت.

    وی با بیان اینکه باید به دنبال عبادتی برویم که بین ما و خدا یک رابطه ویژه ایجاد کند، اضافه کرد: تمامی عباداتی که در جمع برگزار می شوند چنین خصوصیاتی را دارند.

    نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: اعتکاف عبادتی است که برای انسان دلدادگی و وابستگی ایجاد می کند و اگر بنا باشد چنین وابستگی در ابتدای جوانی رخ دهد برای تمام عمر اثرگذار خواهد بود.

    آیت‌الله علم‌الهدی گفت: اعتکاف در دوران جوانی می تواند جرقه‌ای در جوان ایجاد کند که اقبال درونی وی نسبت به خدا را مانند جاده‌ای روشن تا پایان عمر آماده ساخته و ادامه داشته باشد.

    تولیت آستان قدس رضوی نیز گفت: اعتکاف از سنت‌های حسنه نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله است و ضروری است تا برای اعتکاف یک عقبه فکری و پشتوانه پژوهشی داشته باشیم.

    حجت‌الاسلام احمد مروی افزود: قطعاً برگزاری این مراسم و مناسک معنوی برای رسیدن به بندگی خدای متعال است و اثر اعتکاف تربیت و سازندگی انسان‌ها خواهد بود.

    وی تاکید کرد: کار علمی، تخصصی و پژوهشی در زمینه اعتکاف سبب ماندگاری و افزایش تاثیرگذاری این مراسم بزرگ معنوی بین عموم مردم می‌شود و برپایی این‌گونه همایش‌های هم‌اندیشی قابل تحسین است.

    تولیت آستان قدس گفت: اشتیاق برای حضور در آئین معنوی اعتکاف از جمله برکات انقلاب اسلامی است و بدین طریق سنت‌های حسنه نبوی و دینی احیا شده است.

    آئین معنوی اعتکاف ستاد مرکزی اعتکاف

    وی ادامه داد: شکرگزاری نعمت اعتکاف در جوار حجت خدا آن است که حداکثر تلاش را برای خودسازی و بهره برداری معنوی از این فرصت روحانی ببریم و برکات معنوی آن را در زندگی شخصی و اجتماعی خود استمرار بخشیم.

    معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان نیز گفت: ۶۸۵ مسجد در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برای برگزاری آئین معنوی اعتکاف توسط مردم آماده‌سازی شده‌اند.

    حجت‌الاسلام امیرحسین احمدنیا افزود: از این تعداد ۲۹۱ مسجد در شهر مشهد برای اعتکاف آماده‌سازی شده است که پذیرای معتکفان خواهند بود.

    وی با اشاره به اینکه ظرفیت آماده‌سازی شده مساجد برای میزبانی بیش از ۴۷ هزار معتکف است، ادامه داد: در آئین معنوی اعتکاف توجه ویژه‌ای به حضور نوجوانان و جوانان شده است، به گونه‌ای که امسال ۳۰۴ مسجد میزبان بیش از ۱۲ هزار دانش‌آموز و دانشجوی استان‌های خراسان خواهند بود.

    پایان پیام/

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.