حدیث روز
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: یک شب اعتکاف در ماه رمضان معادل یک حج است و یک شب اعتکاف در مسجد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نزد قبر آن حضرت معادل یک حج و عمره است. 

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
  • جستجو

  • بدرقه‌ بیادماندنی؛ نامه ۱۱۰ معتکف به امام حسین علیه‌السلام + فیلم و عکس
    13 بهمن 1402 - 2:31
    شناسه : 6568
    تجربه متفاوت و دسته‌جمعیِ زیست معنوی به مدت سه روز در مسجد آن هم نه فقط با برنامه‌های عبادیِ صرف، که بسته‌ای از محتوای متنوع و جذاب، حال و هوای این ۱۱۰ نفر را متفاوت کرده، بدرقه‌ای که پس از اعتکاف هم برای آنان رقم خورد، متفاوت بود.
    نویسنده : طاهره بادامچی منبع : خبرگزای شبستان

    کرمان _ ستاد مرکزی اعتکاف: مسجد طفلان مسلم در خیابان شهید رجایی، امسال برای اولین بار مراسم اعتکاف برگزار کرد؛ اعتکافی که در آن به اقتضای سن و روحیات پسران نوجوان برنامه‌های مختلفی از ورزش صبحگاهی گرفته تا گعده‌ای صمیمی با روحانیون در آن اجرا شد.

    بدرقه متفاوت معتکفین در گلزار شهدای کرمان و جلوه‌های دیدنی عرض ارادت این نوجوانان به حاج قاسم به همراه نوشتن نامه‌ای به امام حسین علیه‌السلام، وجه تمایز اعتکاف این مسجد با سایر مساجد برگزارکننده اعتکاف بود.

    آئین معنوی اعتکاف ستاد مرکزی اعتکاف

    نامه‌ها را بدون آنکه کسی خوانده باشد و یا قصد خواندن آن را داشته باشد؛ یکی از طلبه‌ها مستقیم به کربلای معلی می‌برد؛ هیچ‌کس نمی‌داند این ۱۱۰ نفر چه نوشتند، چه خواسته‌ای داشتند، کدام آرزو را طلب کردند؟ اما هر چه که باشد این نوجوانان هیچوقت این بدرقه بیادماندنی را فراموش نمی‌کنند.

    آئین معنوی اعتکاف ستاد مرکزی اعتکاف

    حجت‌الاسلام غفوری‌نسب، امام جماعت فعال و مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد در گفتگویی با بیان اینکه مسجد طفلان مسلم امسال در ایام اعتکاف میزبان ۱۱۰ نفر از پسران دانش‌آموز ۱۰ تا ۱۷ ساله بوده است؛ افزود: برای این سه روز جدای از سه نفر از روحانیون کرمان؛ از ۱۵ مُبلغ از قم و تهران نیز دعوت کردیم زیرا قائل به کار تربیتی اثرگذار هستیم.

    آئین معنوی اعتکاف ستاد مرکزی اعتکاف

    وی ملاک انتخاب روحانیون برای حضور در جمع این معتکفین را داشتن تخصص لازم، برخورداری از بسته محتوایی مناسب، قدرت ارتباط گیری با نوجوانان و مخاطب‌شناسی و… دانست و افزود: حُسن حضور این طلبه‌ها این بود که ۲۴ ساعته در مسجد حضور داشتند و پاسخگوی بچه‌ها بودند.

    امام جماعت مسجد طفلان مسلم کرمان اظهار کرد: ما یک بسته کامل محتوایی با خط سیر «ولایت تا ظهور» برای معتکفین در نظر گرفتیم و جدای از آن جلسه‌ای با حضور والدین معتکفین برگزار و نحوه برخورد آنان با فرزندان پس از برگزاری اعتکاف را توضیح دادیم.

    آئین معنوی اعتکاف ستاد مرکزی اعتکاف

    وی با اشاره به برگزاری متفاوت بدرقه معتکفین اظهار کرد: این برنامه را با استقبال خانوده‌ها از فرزندان‌شان در گلزار شهدا برگزار کردیم تا با یک عهدنامه شهدایی، تجربه سه روز اعتکاف در همه ایام سال برای آنان ساری و جاری باشد؛ ضمن آنکه بچه‌ها حرف های دل خود را روی برگه‌های مخصوصی که در اختیار آنان قرار دادیم تحت عنوان نامه‌ای به امام حسین علیه‌السلام نوشتند، که این نامه‌ها را بدون آنکه کسی بخواند، مستقیم به کربلای معلی منتقل و در داخل ضریح سیدالشهداء گذاشته می‌شود.

    آئین معنوی اعتکاف ستاد مرکزی اعتکاف

    حجت‌الاسلام غفوری نسب درباره بازخوردهای بسیار مثبت معتکفین و خانواده‌های آنان فقط به ذکر یک نمونه بسنده کرد و گفت: پس از مراجعت بچه‌ها به خانه، خانواده یکی از معتکفین امروز پیام داده که آنقدر این تجربه برای پسرش شیرین و جذاب بوده، که خاطره‌ساز و او علاقه مند به روحانیت شده و ضمن بیان بازخورد مثبت این تجربه معنوی گفته است: در دنیا هیچ چیز بارزش‌تر از عشق به خدا نیست.

    حجت‌الاسلام محمدهادی حسن‌زاده هم که با تعدادی از دوستان طلبه خود به منظور حضور در جمع معتکفین مسجد طفلان مسلم برای اولین‌بار به کرمان آمده است؛ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری می‌گوید: فضای اعتکاف در شهر کرمان که مستعد نخبه‌پروری معنوی است، ویژه است و نوجوانان هم بر خلاف دیدگاه برخی به شدت مؤمن هستند.

    آئین معنوی اعتکاف ستاد مرکزی اعتکاف

    وی افزود: نوجوانان خیلی سریع با خدا و امام حسین و شهدا ارتباط می‌گیرند و در این زمینه خیلی مستعد هستند و ما برای ایجاد این ارتباط اصلاً نیاز به کار سخت و پیچیده‌ای نداریم؛ خیلی از اوقات فقط با هم گفتگو می‌کنیم تا حرف‌هایی که درست است و همه به آن اعتقاد داریم را بهم یادآوری کنیم.

    آئین معنوی اعتکاف ستاد مرکزی اعتکاف

    حجت‌الاسلام حسن‌زاده اظهار کرد: بچه‌ها در دوران انقلاب اسلامی آنقدر رشد پیدا کردند که فضا به یک فضای گفتگوی دوستانه تبدیل شده و باید این فضا را غنیمت شمرد؛ هم طلاب و هم کسانی که کار فرهنگی در کشور انجام می‌دهند زیرا در یک شرایط استثنائی قرار داریم و بچه‌های دهه هشتادی و نودی به شدت مستعد هستند و امیدواریم با آنان قله‌های معنویت و اقتصادی جمهوری اسلامی را فتح کنیم.

    وی تصریح کرد: یکی از نکات جالب توجه این بود بچه‌ها سوالات معنوی زیادی داشتند؛ شاید تصور شود به خاطر فضای معنوی اعتکاف چنین بوده اما خارج از اعتکاف بچه‌ها درباره دین سوال دارند، نه شبهه؛ این یکی از نیازهای نوجوان امروز است.

    آئین معنوی اعتکاف ستاد مرکزی اعتکاف

    حجت‌الاسلام حسن‌زاده یادآور شد: یکی دیگر از نیازهای نوجوان امروز این است او را جدی بگیریم و همانگونه که هست او را درک کنیم؛ این بچه‌ها آماده مبارزه در راه رسیدن به قله‌ها هستند که اگر آنان را جدی بگیریم با ما همراه می‌شوند.

    پایان پیام/

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.