حدیث روز
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: یک شب اعتکاف در ماه رمضان معادل یک حج است و یک شب اعتکاف در مسجد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نزد قبر آن حضرت معادل یک حج و عمره است. 

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت ×
  • جستجو

  • ترویج فرهنگ اعتکاف در جامعه مهدوی یک ضرورت است
    11 بهمن 1402 - 10:02
    شناسه : 6360
    رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان قم: حجت‌الاسلام هادی پورمیرزایی رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان قم با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ اعتکاف در جامعه مهدوی یک ضرورت است، گفت: با عنایات حضرت حق‌تعالی و با برنامه‌ریزی هوشمندانه و گسترده ستاد مرکزی اعتکاف، میزبان استقبال حیرت‌انگیز جوانان، نوجوانان و بانوان و خانواده‌های ولایتمدار و انقلابی از آئین معنوی اعتکاف در اقصی نقاط ایران اسلامی و خصوصا استان قم بودیم.
    نویسنده : هدی‌سادات چاوشی

    رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان قم حجت‌الاسلام هادی پورمیرزایی در گفتگویی رسانه‌ای با ستاد مرکزی اعتکاف، با قدردانی از ستاد مرکزی اعتکاف و متولیان اماکن برگزارکننده آئین معنوی اعتکاف اظهار کرد: با عنایات حضرت حق‌تعالی و با برنامه‌ریزی هوشمندانه و گسترده ستاد مرکزی اعتکاف، میزبان استقبال حیرت‌انگیز جوانان، نوجوانان و بانوان و خانواده‌های ولایتمدار و انقلابی از آئین معنوی اعتکاف در اقصی نقاط ایران اسلامی و خصوصا استان قم بودیم.

    وی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ اعتکاف در جامعه مهدوی یک ضرورت است، تاکید کرد: اعتکاف سیره و سنت نبوی و علوی است و باید جایگاه این سیره توحیدی را محکم کنیم. سنت حسنه اعتکاف سبب تحول عظیم در زندگی معتکفان می‌شود. اعتکاف فرصتی مناسب برای پرداختن به روح و روان‌مان و تقویت مبانی دینی است. این آئین معنوی فرصتی است تا پس از سه روز، با کوله‌بار مهمی از ذخیره تقوی، این محل را ترک کنیم.

    رئیس عقیدتی سیاسی فراجا استان قم گفت: یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی و اندیشه‌های امام راحل، کاشتن بذر خودسازی و سنت حسنه اعتکاف بود که در حال حاضر نیز روند استقبال از آن در جامعه رشد خوبی دارد. داشتن نیت خالصانه، مهم‌ترین دستاورد اعتکاف است. مخلص بودن تنها برای خداست و ریاکاری و تظاهر، آسیب جدی این عمل عرفانی است.

    وی با اشاره به اینکه نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله توجه خاصی به اعتکاف در مسجد داشته‌اند و مدت اعتکاف ایشان در دهه آخر ماه مبارک رجب به مدت ۱۰ روز صورت می‌گرفت، یادآور شد: اعتکاف براساس برخی روایات رسیده سبب غفران گناهان گذشته فرد می‌شود و عبادتی مهم و بزرگ در اسلام شمرده می‌شود. اعتکاف خلوت در خود است که سبب تقویت اراده، انس با معنویت و دوری از غفلت و فراموشی می‌شود. باید در اعتکاف سطح شناختمان را نسبت به این عمل عبادی افزایش دهیم.

    حجت‌الاسلام پورمیرزایی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی گفت: رونق گرفتن اعتکاف در کشور یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی و یکی از نشانه‌های گسترش معنویت در جامعه است و نشان می‌دهد که روحیات معنوی در جامعه در حال تعمیق است. به این نکته مهم توجه کنیم که باید با توجه به اهمیت و ضرورت نقش مبلغان دینی در زمینه تربیت اجتماعی با استناد به قرآن‌کریم و سیره امیر مؤمنان علی علیه‌السلام و سیره علمی و عملی اهل بیت علیه‌السلام، این سنت حسنه به‌عنوان اولویت تبلیغی جامعه مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

    وی گفت: البته در این زمینه ممکن است برخی با استناد به رفتار تعدادی معدود در فضای کلی جامعه دچار قضاوتی اشتباه شوند، اما حضور پرمعنای قشرهای مختلف مردم به‌ویژه جوانان دانشگاهی در مراسمی نظیر اعتکاف، نشان می‌دهد حرکت معنوی ملت رو به جلو است.

    پایان پیام/

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.