حدیث روز
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: یک شب اعتکاف در ماه رمضان معادل یک حج است و یک شب اعتکاف در مسجد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نزد قبر آن حضرت معادل یک حج و عمره است. 

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت ×
  • جستجو

  • افزایش ۲۵ درصدی معتکفان امسال نسبت به پارسال
    06 بهمن 1402 - 19:23
    شناسه : 5518
    رئیس ستاد مرکزی اعتکاف خبر داد: حجت‌الاسلام تکیه‌ای گفت: آمار‌های اولیه از شرکت بیش از ۷۵۰ هزار معتکف در مساجد ایران حکایت دارد و اعتکاف سال ۱۴۰۲ با رشد ۲۵ درصدی شرکت‌کنندگان نسبت به اعتکاف سال گذشته همراه بوده است.

    ستاد مرکزی اعتکاف: حجت‌الاسلام سیدعلیرضا تکیه‌ای رئیس ستاد مرکزی اعتکاف در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار صداوسیما گفت؛ آمار‌های اولیه از شرکت بیش از ۷۵۰ هزار معتکف در مساجد ایران حکایت دارد و اعتکاف سال ۱۴۰۲ با رشد ۲۵ درصدی شرکت‌کنندگان نسبت به اعتکاف سال گذشته همراه بوده است.

    وی افزود: این حضور پرشور نسل جوان و نوجوان و عموم مردم درحالی است که در شهر‌های زیارتی و برخی از مراکز استان‌ها، به علت محدودیت‌های مساجد، بخشی از ظرفیت متقاضیان برای حضور در مساجد پذیرفته شده‌اند.

    سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر در ۶ هزار مسجد سراسر کشور معتکف شدند.

    حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدعلیرضا تکیه‌ای افزود: برای نمونه در ۱۵ مسجد در شهر قم اعتکاف دانش آموزی را برپا شده‌است.

    وی در ادامه گفت:‌ در حال حاضر ۲۲ هزار نفر در ۹۰ مسجد استان قم معتکف شدند که ۴۷ مسجد در شهر مقدس قم اختصاص دارد.

    وی با اشاره به اینکه اعتکاف از قم به سراسر کشور و سایر نقاط مختلف جهان توسعه یافته است، گفت: اعتکاف یکی از بهترین مصادیق انتشار علم و دین و مذهب به جهان است.

    تکیه‌ای افزود: قبل از انقلاب اسلامی خیلی مراسم اعتکاف در ایران برگزار نمی‌شد اما پس از انقلاب اسلامی این مراسم بزرگ معنوی رونق گرفت و به سایر کشورها نیز منتقل شد.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه در مساجد کشور تلاش شده تا بهترین خطبا و واعظام برای سخنرانی در مساجد دعوت شوند، گفت:‌ آیات اراکی، صدیقی، جاودان، اساتید معظم حاج علی اکبری و نظری منفرد و خسروپناه در مراسمات اعتکاف قم حضور پیدا نموده و به سخنرانی و ارائه محتوای دینی می‌پردازند.

    وی افزود: امسال برای حلقه‌های معرفت‌افزایی معتکفین، شخصیت‌های ممتاز علمی و دینی، برای تبیین مسائل شرعی طلاب متخصص در فقه و احکام، برای آموزش تجوید، قواعد و قرائت قرآن کریم اساتید مشهور و بین‌المللی قرآن کریم حاضر شده‌اند.

    تکیه‌ای گفت:‌ حلقه‌های نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، قرآنی، اخلاقی و دینی، خانواده و اعتقادات از جمله برنامه‌های مهم فرهنگی می‌باشد که برای معتکفین برنامه‌ریزی شده‌است.

    وی افزود: پیشکسوتان جبهه و دوران دفاع مقدس نیز در جمع معتکفان قم نیز به بیان خاطرات و اتفاقات آن زمان‌ و خصوصیات اخلاقی شهدا می‌پردازند.

    مراسم اعتکاف از ۱۳ ماه رجب همزمان با میلاد با سعادت امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام آغاز شد و سه روز ادامه دارد.

    پایان پیام/

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.