حدیث روز
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: یک شب اعتکاف در ماه رمضان معادل یک حج است و یک شب اعتکاف در مسجد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نزد قبر آن حضرت معادل یک حج و عمره است. 

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
  • جستجو

  • انتقاد رئیس ستاد اعتکاف کشور از کمبود فضا برای برگزاری این مراسم معنوی
    02 بهمن 1402 - 11:28
    شناسه : 4868
    حجت‌الاسلام والمسلمین تکیه‌ای در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما مطرح کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تکیه‌ای رئیس ستاد اعتکاف کشور از کمبود فضا‌های معنوی مناسب در کشور برای برگزاری مراسمی همچون اعتکاف، انتقاد کرد.

    ستاد مرکزی اعتکاف: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تکیه‌ای با بیان اینکه اعتکاف عبادتی جامع و کهن در طول خلقت از حضرت آدم تا امروز است اظهار کرد: در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، که عیار معنویت و اخلاق را در فضای جمهوری اسلامی تعریف کرده اند، اولین مثال به عنوان مصداق معنویت و اخلاق در نظام جمهوری اسلامی، صف نوبت برای اعتکاف هزاران جوان، استاد، دانشجو، زن و مرد است و در مثال دوم به اربعین می‌پردازند، و می‌فرمایند این معجزه‌ای دیگر از انقلاب و نظام اسلامی فعال و پیشرو است.

    سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر در ۶ هزار مسجد اعتکاف کردند
    وی ادامه داد: سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر در ۶ هزار مسجد که دو سوم آنها دهه هشتادی بودند در اعتکاف شرکت کردند که نشانی از رزمایش معنوی و اخلاقی نظام جمهوری اسلامی بود.

    حجت‌الاسلام والمسلمین تکیه‌ای ادامه داد: اعتکاف عبادتی فشرده، جاندار، پراثر و تحول آفرین است که می‌تواند در مقابل جریان‌های برانداز خارج کشور، فضای کشور را به بستری آرام بخش تبدیل کند اعتکاف سال گذشته مورد مباهات مقام معظم رهبری قرار گرفت، بلافاصله بعد از اعتکاف سال گذشته مقام معظم رهبری فرمودند کسانی که نظام و مردم ایران را قضاوت می‌کنند ببینند جوانان ما چه کسانی هستند و هزاران هزار نفر در ایام اعتکاف در مساجد با خدای خود خلوت می‌کنند.

    وی اظهار کرد: حقیقت اعتکاف یک موهبت آسمانی تحول آفرین و یکی از تابلو‌های بلند معنویت نظام جمهوری اسلامی است. سال گذشته ۷۰ درصد معتکفین جوانان و نوجوانان بودند.

    رئیس ستاد اعتکاف کشور اظهار کرد: شعار اعتکاف سال گذشته «اعتکاف تجلی اخلاق و معنویت» برگرفته از بیانیه گام دوم بود و امسال نیز برای ایام اعتکاف شعار «اعتکاف، معنویت تمدن‌ساز» باز هم برگرفته از بیانیه گام دوم انتخاب شده است.

    حجت‌الاسلام والمسلمین تکیه‌ای با بیان اینکه اعتکاف برای خلوت فردی و فرصتی برای تفکر، خودسازی و توجه است، تاکید کرد: برای خودسازی اگر هم در جمع هستیم باید بتوانیم با خدای خود خلوت کنیم.

    وی از طیف‌های هیئتی، حوزوی، دانش آموزی و دیگر گروه‌ها درخواست کرد که با هم به یک مسجد برای اعتکاف نروند، زیرا این سه روز اعتکاف برای عبادت، بندگی، با خدا مناجات کردن، نماز خواندن، قرآن را با تدبر خواندن، تحجد به جا آوردن و راز و نیاز با خدا و امام زمان است.

    رئیس ستاد اعتکاف با بیان اینکه در سراسر کشور، در شهر و روستا، تقریباً ۶۲ هزار مسجد وجود دارد، گفت: وقتی می‌گوییم ۶ هزار مسجد برای اعتکاف مهیا شده است یعنی کمتر از ۱۰ درصد مساجد کشور، ممکن است یکی دو هزار مسجد به این تعداد اضافه شود یا تعداد معتکفین به یک میلیون نفر افزایش یابد، در حال حاضر برای حضور زیر دهه هشتادی‌ها در مراسم اعتکاف تقاضا وجود دارد، این موضوع ممکن است فضای اعتکاف را به هم بریزد و الا هیچ اشکالی برای حضور کودکان در مراسم نیست که بیایند تمرین عبادت کنند، مگر نه اینکه امام صادق فرمودند ما بچه هایمان را از هفت سالگی وادار به نماز خواندن می‌کنیم، اما به دلیل اینکه جا و فضا کم است، اولویت و تقدم با کسی است که به تکلیف رسیده است و می‌خواهد گام‌های اولیه بندگی را بردارد.

    پایان پیام/

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.