حدیث روز
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: یک شب اعتکاف در ماه رمضان معادل یک حج است و یک شب اعتکاف در مسجد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نزد قبر آن حضرت معادل یک حج و عمره است. 

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
  • جستجو

  • توسعه فریضه الهی اعتکاف سبب کاهش مشکلات فرهنگی در جامعه می شود
    28 دی 1401 - 22:47
    شناسه : 1216
    تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع): حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر تولیت آستان عبدالعظیم(ع) با تاکید بر توسعه فریضه الهی اعتکاف و تاثیر آن بر کاهش مشکلات فرهنگی در جامعه گفت: بروز چالش‌های فرهنگی و اغفال عده‌ای از جوانان تحت تأثیر القائات شیطانی در ناامنی‌های اخیر به دلیل غفلت از اسلام ناب بوده است.
    منبع : خبرگزاری تسنیم

    نشست هم اندیشی سالانه مدیران مردمی اعتکاف کشور و مدیران کل تبلیغات اسلامی استان ها به میزبانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.

    در این نشست حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) به ایراد سخنرانی پرداخته و با اشاره به دین اسلام به عنوان کامل ترین و آخرین دین الهی اظهار داشت: در روز عید غدیر خم، اسلام به عنوان آخرین دین آسمانی به مسلمانان معرفی شد و بر همین اساس مجموعه قوانین اسلام برای زندگی بشر تا آخرین روز حیات کره خاکی معرفی شد.

    وی آموزه های اسلام را مکمل یکدیگر عنوان کرده و خاطر نشان ساخت: مجموعه قوانین و مقررات در تمامی حوزه های عبادی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به گونه ای است که اگر درست و کامل اجرایی گردد هیچ فردی از اسلام گریزان نخواهد شد.

    حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: در روایات آمده است که وقتی امام زمان(عج) اسلام را به طور کامل پیاده می کند، مردم با علاقمندی به سمت دین گرایش پیدا می کنند زیرا هرآنچه که انسان ها در زمینه های مختلف همچون عدالت، معنویت و… طالب آن هستند به طور کامل در آن زمان به اجرا در آمده است.

    وی با اشاره به جامعیت فریضه اعتکاف، بهره برداری صحیح از این عمل نورانی را دارای آثار و برکات فراوانی برای جامعه توصیف کرده و اظهار داشت: انتخاب “مسجد” به عنوان محل اعتکاف، با توجه به ویژگی های مهم و جامع این مکان نورانی از لحاظ معنوی، عبادی، اجتماعی و سیاسی در فرهنگ اسلام و توصیه و تأکید به ایجاد جاذبه در مساجد در راستای ترویج معارف الهی، از نکاتی است که در موضوع اعتکاف باید مورد توجه قرار گیرد.

    تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) اعتکاف را زمینه ساز توجه بیشتر به پروردگار عنوان کرده و ادامه داد: با توجه به تشویش و نگرانی های فراوان زندگی دنیایی انسان، اعتکاف می تواند موجب توجه بیشتر مردم به ذات باری تعالی و در نتیجه حصول آرامش باطنی گردد و ذکر الهی، توبه و بازگشت به سوی حق در این ساحت، بسیاری از برکات معنوی را شامل حال بندگان می کند.

    وی با اشاره به روزه داری به عنوان یکی از ویژگی های مهم و مؤثر اعتکاف، ابراز داشت: روزه، دارای ابعاد گسترده ای بوده و نتیجه آن دستیابی به تقوا است؛ فرد می تواند با امساک و نیز روزه اعضاء و جوارح به جایی برسد که در حوزه فکر و اندیشه نیز از خطا به دور باشد و با آنکه مقام عصمت در معصومین علیهم السلام ویژه آن حضرات است اما فرد می تواند با ملکه تقوا خود را به معصومین علیهم السلام نزدیک و به مقامات عالی دست یابد.

    رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث افزود: نماز، دعا، سحرخیزی و ارتباط با خداوند از طریق قرائت ادعیه فاخر از زبان ائمه معصومین علیهم السلام گنجینه بزرگیست که در اختیار ما قرار گرفته و در اعتکاف اهتمام به این امور سبب دست یابی به مراتب معنوی است.

    حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به اهمیت، ظرفیت و فضیلت والای ماه رجب اظهار داشت: در این ماه رحمت پروردگار بر انسان ها نازل می شود و اعتکاف در ماه رجب سبب دوچندان شدن آثار و برکات آن برای انسان می گردد؛ هدف از اعتکاف، تمرینی چند روزه برای تسلط انسان بر شیطان نفس است.

    وی اعتکاف را دارای برکات و آثار معنوی فراوان و دارای جاذبه برای نسل جوان توصیف کرده و افزود: متأسفانه با وجود تمام این جاذبه ها تاکنون اسلام ناب آنگونه که باید در میان جامعه تبیین و معرفی نگردیده و نتیجه آن امروز بروز چالش های فرهنگی و اغفال عده ای از جوانان تحت تأثیر القائات شیطانی در ناامنی‌های اخیر کشور است.

    رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث خاطر نشان ساخت: عدم تبیین صحیح جایگاه زن در اسلام و وضع قوانین حمایتی برای بانوان در اجتماع و خانواده از دیگر ضعف های فرهنگی موجود است که اخیرا نیز مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در دیدار با بانوان قرار گرفت.

    وی در پایان توسعه فریضه الهی اعتکاف را سبب افزایش معنویت در جامعه بیان کرده و اظهار داشت: بحمدالله و با تلاش مسئولین فرهنگی کشور در سال های اخیر، گرایش مردم به ویژه جوانان نسبت به حضور در مراسم معنوی اعتکاف افزایش پیدا کرده و انتظار می رود تمامی نهادها و مراکز فرهنگی و همچنین آستان های مقدس ایران اسلامی از این ظرفیت مهم در راستای توسعه معنویت در سطوح مختلف جامعه نهایت بهره را ببرند.

    گفتنی است، در این نشست، شعار اعتکاف امسال ” اعتکاف، تجلّی اخلاق و معنویت” اعلام شد و حاضرین پیرامون مسائل فرهنگی، اطلس اعتکاف و کنشگری رسانه ای و نوآوری های اجرایی در فریضه اعتکاف در راستای انسجام هرچه بیشتر مراکز فرهنگی به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

    ثبت دیدگاه

    1. آواتار خ سلاماتی

      سلام کد رهگیری اعتکاف رو دریافت کردم
      برای دریافت کارت اعتکاف کدوم قسمت باید وارد بشم
      هر چی گشتم پیدا نکردم میشه راهنمایی کنید

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.