حدیث روز
امام رضا (علیه السلام) فرمودند: یک شب اعتکاف در ماه رمضان معادل یک حج است و یک شب اعتکاف در مسجد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و در نزد قبر آن حضرت معادل یک حج و عمره است. 

یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024 ساعت ×
  • جستجو

  • اعتکاف بهترین فرصت برای خلوت با خالق یکتاست
    21 دی 1402 - 10:57
    شناسه : 4235
    مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین: جلسه هم‌اندیشی مراسم اعتکاف با حضور مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین، مسئول برگزاری اعتکاف، مسئول امور مساجد و جمعی از معاونین فرهنگی مدارس علمیه خواهران قزوین در مرکز مدیریت حوزه خواهران این استان برگزار شد.
    منبع : خبرگزاری حوزه

    قزوین _ ستاد مرکزی اعتکاف: جلسه هم‌اندیشی مراسم اعتکاف با حضور مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین حجت‌الاسلام کاظم‌لو، مسئول برگزاری اعتکاف حجت‌الاسلام عباسی، مسئول امور مساجد حجت‌الاسلام ابراهیمی و جمعی از معاونین فرهنگی مدارس علمیه خواهران در مرکز مدیریت حوزه خواهران قزوین برگزار شد.

    حجت‌الاسلام کاظم‌لو در این جلسه ضمن خوش آمدگویی به میهمانان، گفت: انسان در گریز از هوای نفس و فرار از اشتغالات زندگی، در طریقت انس با معبود همواره نیازمند خلوتی است تا در انزوای وجود خویش در آثار صنع پروردگارش با دیده عبرت بیندیشد و با سوز دل و اشک دیده، باطن خود را از زنگار گناهان بشوید و خانه دل را مصفای حضور خالق هستی بخش سازد، و اعتکاف زمینه چنین خلوتی را فراهم می کند و فرصت و مجالی می دهد برای پرداختن به امور نفس خویش و جلوه گری نور محبت خدا در اعماق سرای وجود انسان، تا انسان بدون دلواپسی از کارهای انجام نشده و وابستگی‌های روزمره، خود را در سرای معبود خویش نظاره گر باشد.

    وی افزود: مساجد همواره به عنوان پایگاه اعتکاف، مرکز خلوت و انس عابدان با معبود خویش محسوب می‌گردند و اعتکاف روزهایی در خلوت خویش با خود بودن و به یاد خدا زیستن است. اعتکاف گشت و گذاری است در کوچه پس کوچه‌های درون و گشتن در دنیای «تو در تو»ی دل و شناختن خود و مجاهده با نفس و انس با معبود. اعتکاف بریدن از غیر و پیوستن به دوست برای دوباره برگشتن به جامعه است، منتهی با ره توشه درون‌سازی. اعتکاف هجرتی درونی برای سیر در دنیای باطن است و مروری بر نفسانیات خویش است تا گام تهذیب برداریم و گام بندگی برگیریم. اعتکاف تمرینی است سه روزه، با «قیام» و شب زنده‌داری و «صیام» و روزه‌داری تا یک عمر در معبد نیاز و سجده گاه راز و نیاز، معتکف حریم بندگی باشیم. اعتکاف اهل عبادت را «عید حضور» است و اهل غفلت را روزنه‌ای به سوی نور. خواندن و شنیدن کجا و دیدن و چشیدن کجا.

    پایان پیام/

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.